Escollir un advocat. Llums i ombres
Com decidir? D’on hauria de ser? Perquè nosaltres?
Com decidir QUIN ADVOCAT ENS DEFENSARÀ MILLOR
Quan existeix la necessitat de buscar un advocat per resoldre un problema que s’ha produït o bé, de forma preventiva, per obtenir un assessorament que ens eviti més endavant qualsevol conflicte, habitualment recorrem a aquell que coneixem; aquell que ens recomanen tercers de confiança; o aquell que descobrim a les xarxes o cercadors d’internet.
Totes les opcions són bones, especialment les dues primeres, però respecte de la tercera, i no deixo d’incloure’m, és recomanable la màxima prudència i rigor, doncs no són poques les ocasions en les que el client s’ha penedit per no haver obtingut el resultat buscat i per tenir la sensació o la seguretat que es podria haver fet més pel seu cas, havent pogut contribuir el professional contractat de forma important i negativa amb el desenllaç final.
És evident que quan es precisa d’un advocat és per què existeixen interessos personals i/o econòmics molt importants, i el resultat final que s’obtingui pot representar un gran alleujament i satisfacció o unes greus i irreparables conseqüències.
Si es troba en el primer dels casos i ha estat recomanat per algú, el primer que li he de dir és que no tots els casos són iguals i que no en tots el professional ha estat decisiu per a l’obtenció del resultat aconseguit. Em poso d’exemple perquè no s’entengui que qüestiono a ningú, i he de dir que en determinats supòsits, que tampoc tenen per què haver estat minoritaris, davant la claredat de la raó del client i la senzillesa del cas, la meva intervenció pot haver estat més formal que no prioritària o imprescindible per a la consecució de l’objectiu.
Sobre la cerca online, aquesta presenta moltes més dificultats i incidències, i podríem dir que pot ser considerada com una mena de loteria, doncs no tots els professionals donen la resposta que els és obligada en el moment d’indicar quines són les possibilitats que té el cas que analitzen; no tots s’impliquen amb el problema del client i el prioritzen per davant d’interessos mercantils propis; no tots informen del cost econòmic total que deriva de la seva actuació i del que pot arribar a presentar-se com a conseqüència de perdre la reclamació o la defensa del cas; i no tots explicaran què poden oferir que justifiqui l’import que han aconseguit que un client els pagui. Segueix sorprenent com, de vegades, continuen arribant informacions referides al fet que un professional ha arribat a percebre uns honoraris cinc vegades superiors dels que la gran majoria arribaria a facturar, sense que a més es tracti de cap Advocat d’especial referència que ho justifiqui, estant com a molt al mateix nivell que podem estar la resta, si bé aquest acte el situa clarament per sota.
Sovint es diu que busqui del seu advocat que reuneixi determinats requisits com l’empatia, l’especialització, la confiança, la proximitat o ubicació, la informació, els honoraris, les referències, ...
Estem absolutament d’acord, però és obvi que la major part d’aquests atributs no els descobrirem, si es donen, fins molt més endavant, encara que una primera visita permet moltes vegades arribar a formar-se una opinió que el temps consolida o deixa sense efecte.
Ha de fugir sobretot de les falses promeses, com que el seu cas està guanyat, o que obtindrà el millor resultat o la màxima indemnització. Sempre dic que quan algú realitza afirmacions tant contundents hauria d’estar disposat a posar per escrit el que de paraula diu i assumir-ne les conseqüències de no obtenir el resultat promès. Si demana aquest escrit, no trobarà a ningú que ho subscrigui. M'estic referint a aquella minoria, massa àmplia, de professionals que no tenen cap escrúpol per induir a un client a contractar-ho assegurant simplement el que sap que aquest vol escoltar amb el únic propòsit d'aconseguir el cas i la factura que deriva del mateix. No parlo per la resta, que serà la majoria.
El consell és doncs explorar, esbrinar i conèixer per a posteriorment decidir. D’aquí que és del tot recomanable consultar dos o tres professionals com a mínim, doncs no tornarà a tenir noves possibilitats per defensar el que és seu i obtenir el que justament li correspon. La justícia no acostuma a donar segones oportunitats.
D’on hauria de ser? DE GIRONA, FIGUERES, OLOT,... REALMENT IMPORTA?
La proximitat és un factor important a l’hora de buscar un advocat perquè creiem que el que tenim al costat pot ocasionar un contacte més fluït i freqüent, descartant d’aquesta forma opcions més llunyanes sense potser reparar amb el fet que amb les noves tecnologies i mitjans de comunicació actualment moltes qüestions es resolen per via de correu electrònic o amb trucades que mirem d’atendre amb la màxima immediatesa, o que de fet, el despatx que podria ser una alternativa al de proximitat està tan sols a 20 o 30 minuts del nostre domicili, distància que igualment pot ser recorreguda pel professional que contracti doncs, en determinades ocasions, les reunions es produeixen en el propi domicili de la persona o, en el seu cas, a la seva empresa.
Aquest element deixa de ser, per tant, i en territoris propers, com poden ser la totalitat de les comarques gironines, un inconvenient o factor decisiu per triar el seu Advocat.
De fet, a nosaltres ens complau més dir que tenim clients, a banda de a Girona on està radicat el nostre despatx, de llocs com Cassà de la Selva, Figueres, Cadaqués, Palafrugell, Palamós, Olot, La Vall d’En Bas, Blanes, Banyoles, Serinyà, Ripoll, Camprodon, ... que no pas d’altres llocs molt més llunyans on igualment exercim i anem, però sense que ens atorgui més notorietat, doncs confessem ser un despatx petit que dona grans solucions, per territoris tant nostres com són els de les comarques de Girona. Allà on estigui sàpiga que hi arribarem quan calgui i quan sigui necessari i resoldrem el seu problema amb la mateixa efectivitat com si ens trobéssim al seu costat.
Per què nosaltres?
No som diferents a molts altres professionals. Ni tampoc millors que molts d’ells. Per què ens hauria d’escollir, doncs?
Creiem que podem ser el despatx d’advocats que estar buscant perquè ens preocupem del que és seu. Sabem que un professional, sense implicació, sense entendre les seves inquietuds, sense valorar el que està en joc, no ho farà bé.
El nostre tracte amb el client es basa en la confiança, el compromís, l’assistència contínua, el respecte i la transparència i tot per aconseguir la màxima eficiència sota el principi de la honestedat i amb una obligada i inqüestionable professionalitat.
Oferim la màxima implicació amb el mínim cost. Per a la majoria de les persones, el que menys importa és si el seu advocat treballa a una empresa gran o més petita. Però sí que en qualsevol dels dos casos, vol que el seu cas rebi la millor atenció possible. Si el que Vostè vol és un gran espai d’oficines amb grans sales de juntes i moltes persones que no se sap què fan, no som el seu despatx. Si el que vol és que l’escoltin, l’aconsellin, el defensin i s’obtingui el millor resultat al mínim cost, no dubti que som els advocats que està buscant.
A una empresa gran passarà desapercebut però pagarà com ningú. En el nostre despatx, per petit que sigui el seu cas, per nosaltres és el més important, i no haurà de fer front als costos de manteniment de tota una estructura que Vostè no aprofitarà.
Ens preocupem pels clients. Quan és necessari contractar els serveis d’un advocat és que alguna cosa no va bé. Aquest problema provoca maldecaps, angoixes i patiments. No som una empresa de serveis on el client és un número més a l’estadística anual del despatx. Tractem amb persones i en conseqüència, empatitzem amb el seu problema i fem tot el que és possible com si es tractés del nostre cas, del nostre problema, de la nostra necessitat.
Donem continua informació del seu cas. Sovint ens venen a veure clients que no tenen cap documentació de la feina que altres professionals han fet o que no han participat de cap manera en la presa de decisions del seu cas o no han estat informats.
Amb nosaltres el client passa a ser des del primer dia la nostra prioritat, i la nostra filosofia és mantenir-lo constantment informat de l’evolució del seu cas, fent-lo partícip en tot moment de les decisions que tan sols ell té dret a prendre.
Intentem ser ràpids en la resposta. Quan es planteja un dubte o la necessitat d’una reunió, el temps de demora tant sols és un perjudici afegit per al client. Nosaltres aconseguim donar la resposta més immediata a totes les trucades o comunicacions que el client pugui realitzar i concertem reunions el més aviat possible per resoldre amb celeritat els dubtes que poden anar sorgint.
Avaluem amb la màxima honestedat el risc. El problema del client no és un joc. Tampoc és un negoci de l’advocat. Existeix un risc tant personal com econòmic pel client. Qualsevol acció pot implicar unes conseqüències que no poden ser amagades. Abans d’acceptar la defensa del seu cas, ens assegurem que els clients entenguin tots els beneficis que poden tenir i tots els riscos que poden derivar de la situació que es planteja, amb la finalitat que tingui la màxima informació perquè pugui decidir de forma convençuda sobre el que li convé.
Cobrem pel que fem. El client necessita excel·lents serveis legals a preus raonables i coneguts des d’un primer moment. Nosaltres ens centrem en l’obtenció dels millors resultats i en què, sí és possible, pagui l’altra part, enlloc de perseguir la màxima facturació, que en cap cas ha d’anar més enllà del treball efectivament realitzat.
Evidentment, no tenim l’exclusivitat de cap d’aquests principis. Som simplement una opció més de la que Vostè podrà lliurement disposar. Vingui a veure’ns com un més d’aquells despatxos als que ha de confiar el que és seu. Tan si ens tria a nosaltres com si ho fa amb un altre, li agrairem la confiança dipositada, i si desitja que siguem els seus Advocats a partir d’aquell moment sàpiga que el seu problema deixarà de ser només seu. Ens farem càrrec del mateix com si fos nostre. Trobarem la millor solució. Lluitarem per aconseguir el millor resultat.
Xavier Bonet
Bonet Advocat
Advocat de Girona