Vicis de la construccio
Reclamacions contra Arquitectes, Aparelladors, Constructors i Promotors
Informació bàsica
Existeix una legislació específica per a resoldre totes aquestes qüestions, havent de saber que és aplicable tant a les obres de nova construcció, com a les intervencions sobre edificis existents, sempre que afectin a la seva composició o sistema estructural, com en aquelles edificacions catalogades.
La finalitat de tot això no deixa de ser garantir la seguretat de les persones, a banda de la possibilitat d’establir els mecanismes de reclamació per a les diferents incidències que s’arribin a produir, havent-se d’analitzar sempre els paràmetres i actuacions seguides en relació a la funcionalitat de l’edifici, a la seguretat del mateix i a la seva habitabilitat.
Cal tenir en compte que tot comença per un projecte on el professional, ARQUITECTE SUPERIOR, no tan sols haurà de donar forma a l’encàrrec fet, sinó que haurà de resoldre tècnicament com cal executar aquesta obra per tal que s’adeqüi a la normativa vigent i no es puguin produir conseqüències de cap mena més endavant.
Han d’existir unes llicències i autoritzacions administratives que han de comprovar l’adequació del projecte a la normativa aplicable per impedir que, posteriorment, es pugui eliminar part de la construcció o s’afecti tota l’obra en haver-se construït més del que estava autoritzat.
Existeix un moment important al final de l’obra que és l’acte de la seva RECEPCIÓ, essent essencial tenir la seguretat que l’obra s’entrega sense defectes ni imperfeccions, i totes les que es trobin cal fer-les constar en el mateix acte per permetre la seva reparació, sense que sigui aconsellable que per raó de la confiança adquirida durant el procés constructiu, es limitin els pactes a acords verbals, sinó que és extremadament convenient per a tothom, que es documentin per escrit, encara que sigui mitjançant correus electrònics creuats entre els interessats.
El PROMOTOR, que és qui decideix i qui impulsa, programa i finança l’obra, haurà de respondre en cada cas, en ser ell qui haurà contractat els diferents professionals, tenint entre d’altres obligacions, la d’obtenir les llicències, facilitar la documentació necessària per al projecte, subscriure les assegurances obligatòries, etc.
Després d’ell ens trobarem, com s’ha dit, al PROJECTISTA, que serà l’Arquitecte Superior, qui haurà de fer el projecte amb subjecció a la normativa tècnica i urbanística corresponent.
També intervé el CONSTRUCTOR, que serà qui assumirà contractualment l’execució dels treballs amb mitjans humans i materials propis o contractant a tercers, i ho ha de fer amb subjecció al projecte i al contracte, podent-se pactar un pressupost per la total execució o fer-se l’encàrrec en administració, que vol dir que no existeix un control sobre l’import final dels seus treballs.
També existeix la figura del DIRECTOR D'OBRA que sol coincidir amb el projectista i que serà qui dirigirà l’obra en tots aquelles aspectes tècnics, urbanístics i mediambientals, segons el projecte i la legislació aplicable, havent de verificar que els fonaments s’adeqüen al projecte, i havent de resoldre les diferents contingències que en el procés d’execució de tota obra es produeixen, a banda de moltes altres obligacions.
El director de l’execució de l’obra acostuma a recaure en la figura de l’APARELLADOR i serà qui haurà de controlar la qualitat de la construcció.
A més, sempre caldrà analitzar l’actuació seguida per les entitats i els LABORATORIS de control de qualitat dels materials utilitzats a l’edificació i els proveïdors dels productes utilitzats en la seva construcció.
Existint nombroses qüestions que es deriven d’aquest àmbit, tan sols dir que les responsabilitats i els períodes de garantia són ben diferents en funció del problema del que es tracti, motiu pel que sense perjudici de les responsabilitats contractuals que tinguin cadascun dels participants, aquests hauran de respondre enfront als propietaris o tercers adquirents dels danys materials ocasionats dins els següents terminis comptats des de la recepció de l’obra:
• Durant deu anys, si parlem dels danys materials causats a l’edifici per vicis o defectes que afectin a la fonamentació, suports, bigues, forjats, murs de càrrega o altres elements estructurals.
• Durant tres anys, pels vicis dels elements constructius o de les instal·lacions que ocasionin l’incompliment dels requisits d’habitabilitat.
• D’un any, en el cas exclusivament del constructor, pels danys materials per vicis o defectes d’execució que afectin a elements de finalització o acabats de les obres.
Com es pot observar, la complexitat de les diferents situacions que es poden plantejar, i l’habitual oposició de les companyies asseguradores dels facultatius que han intervingut, que sempre hi són presents, i de les que puguin tenir concertades el promotor i el constructor, i els recursos que aquestes companyies utilitzen per confeccionar informes pericials al seu favor que normalment divergeixen entre tots ells, crea la necessitat d’haver de recórrer a professionals en el termini més breu possible per dur a termes els actes necessaris que impediran que tots aquells que puguin ser responsables arribin a alliberar-se de les seves obligacions.
Xavier Bonet Advocat s’ha especialitzat en la defensa de diferents professionals durant un llarg període de temps, en especial dels Arquitectes Superiors, participant en nombrosos judicis, cosa que permet assegurar-li rigor i professionalitat en la resolució del seu cas, i l’establiment de l’estratègia necessària per a l’obtenció del millor resultat.
Si desitja tenir més informació, el despatx BONET ADVOCAT l’ajudarà a resoldre tots els dubtes i, si ens diposita la seva confiança, es posaran tots els recursos al seu abast per aconseguir el millor resultat en defensa dels seus interessos.
Què podem fer per Vostè
• Sabem ESCOLTAR. Tenim clar que no es poden aconseguir els objectius que el client busca sense ser receptius amb el que ens vol comunicar.
• No deixem de PENSAR. Tenim imaginació, recursos i experiència, i amb el conjunt de tot això aconseguim trobar la millor solució davant les diferents alternatives que es poden plantejar.
• Acostumem a GUANYAR. Garantir un resultat és enganyar al client. Nosaltres tenim els coneixements necessaris i una inqüestionable determinació per defensar els interessos dels nostres clients amb el propòsit d’aconseguir el millor resultat.
El despatx BONET ADVOCAT li ofereix la màxima implicació amb el mínim cost; una constant preocupació pel seu problema; una informació continuada del cas; celeritat en la resposta; eficàcia en la comunicació; i una avaluació honesta del risc, doncs el problema del client mai pot acabar essent un negoci pel professional. El seu problema passarà a ser el nostre i junts el resoldrem.
Truqui’ns i ho comprovarà.